1. Minden közvetlen találat –így a csapattárstól, akár véletlenül kapott találat, fegyvertalálat, stb. is- találatnak minősül! A falról, tereptárgyról vissza vagy lepattanó BB-k okozta találatok nem minősülnek találatnak.
Megjegyzés: Amennyiben egy játékost az ellenfele észrevétlenül becserkészett és a játékosra rálátva, relatíve közeli, tiszta, “eltéveszthetetlen” lövést ad le, de valamilyen tereptárgyon (pl. bokrok) a kilőtt BB-k nem mennek át és így nem is csapódnak be, bár nem kötelező, de ez esetben a helyénvaló viselkedés a találat sportszerű megadása!
2. A találatot mindig az eltalált játékos jelzi! Fő szabály, hogy mindig az elismert találat számít találatnak. A találatokat nem bevalló, becstelen, csaló játékosoknak az airsoft játékokon nincs helye! Amennyiben egy személyre több különböző csapat, több játékostól rendszeresen érkezik ilyen jelzés, úgy az ilyen játékost a szervezőknek a játékoktól véglegesen el kell tiltani. Ki kell állítani azt a játékost, aki ellenfelét találat megadására szólítja fel, vagy ilyen értelmű megjegyzést tesz!
3. Egymáson egyszerre elért, kettős találat esetén mindkét fél köteles jelezni a találatot!
4. A találatot kapott játékos azonnal beszüntet minden tevékenyéséget és kizárólag a találat jelzésére koncentrál. A játékból kizárható minden olyan játékos, aki találat esetén nem kezdi meg haladéktalanul a találat jelzését.
5. Az olyan játékost, aki egy egyértelmű (tehát egy bizalmi vagy több szemtanú által megerősített) találatot követően, a rajta találatot elérő játékos felé fordulva rá lövést ad le, a játékból haladéktalanul ki kell zárni és a pályáról el kell távolítani!
6. Alkalmas szituációban lehetőség van az ellenfelet megadásra “-Dobd el!” felszólítani, airsoftos zsargonnal “dobatni”. A dobatás fő szabályai, miszerint dobatni:
- kizárólag hátulról vagy oldalról (azaz ellenfél háta mögötti, 180°˛-os terület) szabad,
- 5m-en belül
- maximum 2 főt!
Minden más esetben kötelező tüzelni!
7. Szintén alkalmas szituációban az ellenfél “késelhető”, mely ténylegesen az ellenfél vállának megérintésével vagy kizárólag a szervező által megvizsgált és engedélyezett gumikés használatával történhet. A játékos csendben jelezze a késelés tényét az ellenfélnek (az egyezményes jellel, húzza el a vízszintesen tartott tenyerét a torka előtt), aki ezt követően nem medicelhető és köteles 2 perc csendes(!) várakozást követően visszaállni. A medicre váró sebesült is késelhető.
8. A találat jelzésének kötelező és kizárólagos módja, hogy az eltalált játékos magasra emeli a kezét és 2x, hangosan felkiált: „-Megvolt! –Megvolt!” vagy „-Találat! –Találat!” szavakkal (illetve ha magyarul nem beszélő játékosok is résztvesznek a játékon, akkor kizárólag a “-Hit! –Hit!” szavak használhatóak!), ezzel egyidejűleg feláll, előveszi és magasra emeli az UV narancssárga kendőjét, azt –különösen a lövés vélt irányába- jól láthatóan meglobogtatja, majd az aktuális játékkiírásnak megfelelően megkezdi a kiállást, illetve medicet hív. Bármely játékos, aki nem a leírtaknak megfelelően jár el, szabadon és joggal tartható tűz alatt, illetve köteles tűrni a találatokat! A nem szabályosan eljáró, ennek ellenére méltatlankodó játékost figyelmeztetni kell, illetve kiállítható.
9. Találatot kapott, medicre váró vagy visszaálló játékosok semmiféle információt, jelzést nem adhatnak át a csapattársainak! Kizárólag a kilövésük tényét közölhetik, illetve hívhatnak medicet.
10. Medices játék esetén az UV narancs kendő használata a Medic megérkezéséig és a sérült ellátásáig kötelező! A medicelés módját a mindenkori kiírás tartalmazza.
Ajánlás: Minden egységben jelöljünk ki egy medicet. Ha indokolt, a saját egység tagjai vonják ki a találatot kapott játékost a tűzvonalból, illetve a medic a találat helyszínén is “elláthatja” a “sérültet”. Az ellátás módja, hogy a medic felhelyezi a találatot kapott játékos karjára a medic szalagot, ezután a játékos újra játékba lép. A kivonás módja, hogy a saját egység játékban lévő játékosa odamegy a „sérülthöz”, megfogja a karját, majd együtt visszavonulnak a tűzvonalból, ahol a medic biztonságosabban elláthatja. Amennyiben az egység bármely játékosának elfogyott mind a két medicszalagja, újabb találat esetén az egész egység az aktuális játék szabályai szerint meglkezdi a visszaállást.
11. A szervezők, bizalmik vagy játékvezetők kötelesek első alkalommal figyelmeztetni, második alkalommal végelegesen eltávolítani és a további airsoft játékoktól eltiltani mindenkit, aki a találatok hangos vagy szabályszerű jelzésére nem képes! Az ilyen játékos az alkalmatlan viselkedésével nem egyértelmű szituációkat teremt, mellyel rontja a játék hangulatát és minőségét.
V. RÁDIÓZÁS
1. A játékokon kizárólag olyan PMR-ek és olyan, UHF sávban forgalmazni képes amatőr rádiók használhatóak, amelyek egyben CTCSS kódok használatára is képesek! A DCS képesség ajánlott.
2. Rádió használatára a játékokon kizárólag olyan személy jogosult, aki a rádióforgalmazás alapszabályaival tisztában van és készülékét maradéktalanul kezelni tudja.
VI. JÁTÉKSZERVEZÉS
1. Bárki szervezhet airsoft játékot, aki a játékosokkal szemben támasztott követelményeknek megfelel, továbbá:
- képes a játékosokkal az ÁASZ-ben foglaltak maradéktalan betartatására
- képes a játék biztonságos lebonyolítására
2. A játékkiírásoknak minimálisan tartalmaznia kell:
- A játék pontos helyét (cím, térkép, GPS koordináták)
- A játék pontos időpontját
- A regisztrációs díj összegét
- Az alkalmazott szabályzatot, illetve annak elérhetőségét
- A szervező nevét, elérhetőségét (telefon és e-mail)